A HR hatalmas evolúciója zajlik, aminek során az emberi erőforrást érintő stratégiák kidolgozásához adatok és analitikák hullámain keresztül vezet az út. Az intuitív és korábbi tapasztalatokra alapozott döntéshozatalt felváltja az evidencia alapú, így jöhet létre az adatközpontú HR. Felismerték a benne rejlő potenciált, azaz, hogy kiválóan támogatja a munkaerő hatékony kezelését, és egy elsősorban adminisztratív funkcióból stratégiai partnerré emeli az emberi erőforrás menedzsmentet.
A technológiai fejlődés által mára már minden mérhetővé vált, kezdve az alkalmazottak napi tevékenységeitől a koncentrációs szintjükön át az elégedettségig. Az analitikák által sokkal megalapozott döntéseket hozhatnak a szakemberek, ami hozzájárul a fluktuáció csökkentéséhez, az erősebb csapatszellemhez vagy akár a jobb erőforrás-allokációhoz is.
De mit jelent ez pontosan, mit várunk el az adatalapúságtól, és milyen előnyöket realizálhat a HR?
Miért van szüksége a HR-nek adatokra?
Ahhoz, hogy megértsük az adatközpontúság jelentőségét, tekintsünk rá a munkaerőpiac mai helyzetére. A jelenlegi piaci környezetben a vállalatok bizonytalansággal néznek szembe: az infláció és a küszöbön kopogtató recesszió komoly stresszfaktor az alkalmazottak számára, főként a fiatalabb korosztálynak, akik még korábban nem tapasztaltak gazdasági visszaesést, így azok körülményeivel, következményeivel nincsenek tisztában. A vállalatok szintén megérezték az inflációt, és kénytelenek voltak költségeik csökkentésére, akár tömeges elbocsátásokra, ami tovább növelte a munkavállalók félelmét.
Noha a koronavírust már régen elfelejtettük, annak hatásai ma is megmaradtak, így tény, hogy a 2024-ben a munkavállaló nagyobb rugalmasságra és otthoni munkavégzésre vágyik. Mindezen tényezők és a technológia gyors ütemű fejlődése okán a munkaerőigények is gyorsan változnak. Ahhoz, hogy megfelelő HR támogatást nyújtsunk, valós időben kell tisztában lennünk ezekkel az igényekkel, amiben nagy előrelépést jelentenek az analitikák. Mérhető üzleti eredményhez, az alkalmazottak munkaélményének javításához szükségünk van az adatokra, továbbá már nem elég, ha egy évben egyszer mérjük fel a munkavállalók elégedettségét és prioritásait.
Mit értünk az adatalapú HR alatt?
Ahogyan a bevezetőben írtuk, az intuitív, korábbi tapasztalatokra alapozott döntéshozatal a múlté, hiszen rájöttünk, hogy az adatok elemzése által sokkal pontosabb képet kaphatunk az alkalmazottakról. Ezt más néven intelligens HR-nek nevezzük. Az üzleti funkcionalitás ezen része az emberekre, a kultúrára, a tanulásra és fejlődésre, a munkavállalói elköteleződésre fókuszál úgy, hogy az ezt érintő kérdések megválaszolására vagy problémák megoldására különböző adatok segítségével reagál.
Top prioritás, hogy a HR értéket adjon a szervezetnek a lehető ,,legokosabb módon”, amit metrikák, analitikák, az AI vagy a machine learning segítségével ér el. Így válhatnak az analitikai eszközök által az adatok értékes üzletkritikus információkká.
Milyen előnyöket realizálhatunk az adatalapú döntéshozatallal?
Segít jobb döntéseket hozni
Az analitikai eszközök által sokkal okosabb döntéseket hozhatunk. Az adatok megfelelő alkalmazása a toborzási folyamatokat is támogatja akképpen, hogy olyan szakembereket találhatunk, akik jobban illeszkednek adott pozícióhoz, illetve a szervezetünkhöz.
Növeli a munkavállalói elégedettséget
Segít megérteni, hogy pontosan milyen fundamentális tényezők vezetnek az alkalmazottak magas fokú jólétéhez, munkavállalói élményéhez és ezáltal elégedettségéhez. Mindezt úgy, hogy elemzi és méri az elégedettséget érintő legfontosabb tényezőket, azonosítja a csapattagok hajtóerejét, motivációit, törekszik az általános munkakedv és hangulat megértésére, nem utolsósorban a fluktuációs kockázatok előrejelzésében is segít.
Csökkenti a fluktuációt
Annak hatására, hogy nő a munkavállalói elégedettség, csökken az elvándorlási hajlandóság. Az adatok segítenek elemezni azokat az okokat, amelyek miatt egy szakember felmond, és kidolgoz olyan stratégiákat, aminek révén megtarthatjuk alkalmazottainkat.
Segít a tehetséges megtalálásában és fejlődésében
Az adatközpontú HR szemlélet képes arra is, hogy azonosítsa a tehetségeket, és azokat a személyeket, akik nagy eséllyel kerülhetnek a jövőben vezetői szerepkörbe. A tehetség felismerése után támogatja a fejlődést is azáltal, hogy meghatározza a kritikusabb készség hiányokat, majd személyre szabott fejlődési tervet készít azok javítására.
Pozitív üzleti hatásokat eredményez
A Harvard Business Review felmérése alapján azok a szervezetek, ahol nagy hangsúlyt fektettek az adatalapú erőforrás menedzsmentre, ott 65%-kal növekedett a nyereség. Kijelenthetjük, hogy a szemléletmód hozzájárul az üzleti folyamatok jobb optimalizálásához, és az adatok elemzése révén a HR szakemberek azonosíthatják azokat a kulcsfontosságú területeket, ahol innovációra lenne szükség. Hogyan? A proaktív megközelítés segítségével lehetővé teszi, hogy a szervezet előre lásson, és irányt mutat, hogy a jövőben hogyan alkalmazkodjon a változó munkaerő igényekhez, ami hosszú távon pozitív üzleti eredményt idéz elő.
Az adatközpontú HR szemlélet alapjaiban formálja át a toborzási folyamatokat, mi több, az üzleti stratégiákra és eredményre is pozitív hatással bír. A HR analitikai eszközök segítenek minél pontosabban megérteni, előrejelezni és hatékonyabban kezelni a munkaerőt. A munkavállalói élmény folyamatos javítása, a személyre szabott stratégiák kidolgozása az elkövetkezendő években is kiemelt fókuszban lesznek. A HR analitikák folyamatosan fejlődnek, a mesterséges intelligencia és a machine learning rohamos fejlődése még pontosabb és személyre szabottabb adatokat lesz képes előállítani. A vállalatok hosszú távú sikerében és a jövő munkahelyének megteremtésében az adatközpontú emberi erőforrás menedzsment nem csupán egy eszköz, hanem kulcsfontosságú szereplő.
Cikk Information
Website link
Forrás
Digitális technológia/szakosodás
Big Data
Digitális készségszint
Középszintű
Emelt szintű