Nem gyakran kapunk lehetőséget arra, hogy az uniós digitális politika egyik legnagyobb képviselőjével üljünk le egy interjú erejéig. Bemutatjuk Savvina Papadakit, a Samsung digitális szakpolitikai vezetőjét és az AI4Gov mesterképzési program büszke alumnáját.

Technológiai térnyerés technikai háttér nélkül: a kiküldetés lehetetlen?

Ossza meg nekünk hátterét – mit tanult, és hogyan jutott el a digitális területre?

Hátterem kissé eltér a szokásos útvonaltól: az alapfokú diplomám valójában fordításban és tolmácsolásban szereztem. Már meglehetősen korán érdekelt a fordítás és a technológia találkozása, valamint a digitális technológiák (például a fordításban használt úgynevezett „cat-eszközök” és más digitális eszközök) által kínált lehetőségek. Amikor befejeztem, először Brüsszelbe utaztam, hogy tolmácsként/fordítóként dolgozzak. Végül azonban egy görög, európai parlamenti képviselőnél kötöttem ki, és a szabályozási ügyeket ismertem meg jobban. Ekkor megtaláltam, ami engem igazán érdekel. Két másik mestert vettem oda, hogy ott találkozzunk: egyet a közpolitikában, majd az AI4Gov programot valamivel később. 

Mikor találkoztam először a technológiai ágazattal? Szerzői jog a digitális korban.

Teljesen megvettek: az AI lehetőségeiről és a biztonsággal, valamint a védelemmel kapcsolatos összes elemről, amelyeknek kéz a kézben kell járniuk vele. Az AI4Gov programnak köszönhetően többet tanultam az AI-ról, annak ellenére, hogy a hátterem nem technikai volt – ez volt a módja annak, hogy betehessem a lábam az ajtón. Ez nem jelenti azt, hogy kódolásból jártas lettem volna: továbbra sem tudok kódolni, és valószínűleg soha nem is fogok. De értem, hogyan működik, hogyan lehet azonosítani az etikus és jó technológiahasználatot, és mindent, amit ez magában foglalhat.

 Az elmúlt 2 évben az európai és azon túli digitális jogszabályok figyelemmel kísérése töltötte ki az időmet.

Lenyűgöző. Az emberek gyakran gondolják, hogy számítógéptudományi háttérre van szükség a digitális területen való munkához, így nagyon érdekes hallani, hogyan változtattál irányt. Talán ez inspiráció lehet a fiatalok számára – tudniuk kell, hogy nem korlátozódnak csak egy karrierlehetőségre.

Igen, természetesen. Én magam vagyok az élő példa arra, hogy sokféle dolgot lehet csinálni egyszerre. Úgy értem, orvosnak lenni talán már nem lehetséges, de bármi mást, amit akarunk – persze!

Hegyeket mozgatni – több nő dolgozik a digitális területen

Legyünk egy kicsit személyesebbek. Beszélhetünk a fiatal nőként a területen átélt kihívásokról, vagy arról, hogy hogyan változtak a szektor dinamikái?

Azt gondolom, hogy a probléma onnan ered, hogy sok nőt elméleti tanulmányok felé irányítanak, nem pedig a STEM felé. De ez nem jelenti azt, hogy a lányok nem jók az ilyen típusú tárgyakban, csak így alakul – lépésről lépésre, a lányok az iskolában nem szereznek olyan készségeket, amelyek a technológiai vagy digitális munkák elvégzéséhez szükségesek. Azonban úgy gondolom, hogy ez az utóbbi időben megváltozott: sok technológiai vállalatnál a nők alkotják a többséget. Elképzelhető, hogy ha valaki AI mérnök vagy adattudós, akkor a nemek közötti egyenlőség még mindig probléma – ezek olyan területek, amelyeket meglehetősen férfidominánsnak tekintenek. Most, amikor jogi, közügyek vagy a digitális szektorral való interakció területéről van szó, úgy gondolom, sok érdeklődő és képes nő van.

Szakmai pályafutásom során észrevettem, hogy a nők hajlamosabbak a kíváncsiságra, és valószínűleg gyakrabban váltanak karrierutat. Folyamatosan fejlődnek és előre haladnak, még akkor is, ha hiányoznak a technikai készségek a digitális munkákban való kiemelkedéshez. Ezt a mesterképzésemben is láttam: sok nő volt ott, néhányan idősebbek nálam és már a közszférában dolgoztak például, akik látják a szükséget a digitális kompetenciák fejlesztésére és rájönnek, hogy ez mennyire fontos. És az akadályokat illetően? Nem olyan egyszerű. Nem mondanám, hogy valódi akadályok vannak abban az értelemben, hogy nem lennél alkalmazva, ha nő vagy – de tény, hogy sokkal több férfi tanult ezt, míg a nőknek meg kell felelniük a kompetenciaszintnek.

Nagyon világos. Köszönöm. Van még néhány kérdésem a mai munkaerőpiacról – és a jövőbeliről. Mit gondolsz a fiatalokról, akik a digitális szektorban dolgoznak? És milyen hatással lesz az MI a mindennapi munkánkra?  

Jó kérdés! Mostanában elég sokat olvastam erről. Nem gondolom – és soha nem is gondoltam – hogy az MI kevesebb munkahelyet eredményezne. Úgy gondolom, hogy az MI és más technológiák már átalakítják a munkaerőpiacot. Például az én munkaterületemen számos MI eszközt használhatsz valami gyorsabb elvégzésére, vagy egy folyamat megkönnyítésére. De soha nem kerülsz olyan helyzetbe, hogy az eszköz helyettesít téged – és értem, hogy ez más szektorokban nem így lehet, de a munkaerőpiac átalakul, hogy alkalmazkodjon ehhez. Tehát inkább nem veszteségről vagy nyereségről van szó, hanem egy másfajta egyensúlyról: eltűnnek a munkahelyek az egyik szekt orban, de megjelennek egy másikban. Értem a félelmet is, és minden ‘fekete tükör’ horror képet a fejünkben. De hosszú távon a technológia – mint minden más – végül itt van. Tehát dolgoznunk kell azon, hogy biztonságosabbá és biztosabbá tegyük, ahelyett, hogy aggódnánk, hogy a gépek átveszik a munkánkat.

A dolgok felett maradni: változó készségkészletek

Még egy kérdés általában a készségekről, és a digitális készségekről. Milyen készségekre van szükséged a szektorban való munkához, és milyen készségeket szereztél? Milyen tanácsot adnál egy fiatalnak, aki a tech, STEM vagy a digitális területen kezd?

Nincs kimerítő listám a készségekről. 1991-ben születtem, és az iskolában tanult digitális készségeim teljesen mások, mint amiket a gyerekek most tanulnak. Ha ezen a területen akarsz dolgozni? Mindig naprakésznek kell lenned. Nem csak a digitális szektorról van szó, az egész munkaerőpiac pontosan ezt a trendet követi. Mindig tudatában kell lenned minden változásnak, mindenkor, és megpróbálni megérteni, hogyan fejlődnek a különböző technológiák és mi történik. Az tanulás szeretete segít. És nem csak az IKT-készségekre van szükség: ott van a lágy készségek aspektusa is – mint a különböző igények és követelmények megértésének rugalmassága a munkádban, és amit meg kell tenned. Néha bánom, hogy nem STEM órákat választottam, amikor fiatalabb voltam (jó voltam STEM-ben). Most hasznos lett volna. Szóval a tanácsom az lenne, hogy ha megtaláltad a szenvedélyed, folytasd! Görögországban, amikor fiatalabb voltam, a karrierút kiválasztása nagy ügy volt. Az élet nem így működik. Válaszd azt, amit élvezel és amiben örömöd leled, és fedezd fel a szenvedélyeidet menet közben. Amikor egy kicsit dolgozol, több olyan területet találsz, amely vonz téged. És tanulj tovább.

Nincs meg a megfelelő készségkészleted? 1000 módja van új készségek megszerzésének, még akkor is, ha szűkös a pénzügyi helyzeted. Rengeteg online platform és kurzus áll rendelkezésre ingyen, és manapság rengeteg lehetőség van digitális készségek megszerzésére és fejlesztésére, függetlenül attól, hogy éppen milyen szakaszban vagy a karrieredben. Mindig csinálhatsz valami mást – van néhány dolog, amit nem lehet. 

Cikk Information

Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Digitális szakértő
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek

Földrajzi terület - Ország
Európai Unió
Görögország
Kezdeményezés típusa
Uniós intézményi kezdeményezés
Website link
Szervezet URL-je
Forrás

Szólj hozzá