Milyen tudás és készség értékelődik fel az MI korszakban? Hogyan fogunk tanulni és dolgozni a mesterséges intelligencia korában? A fentiekről tartott prezentációt az OTP Fáy Alapítvány konferenciáján Dan Fitzpatrick, az EPNE digitális készségekért felelős stratégiai vezetője és az Edufuturists igazgatója.

A szakértő szellemes csavarral kezdte az előadását: bemutatta, hogyan készítette fel erre az alkalomra a Chat GPT, ami nem csupán az alapítvánnyal kapcsolatos információkat szedte össze, verset is költött az OTP Fáy-ról, sőt képet is generált arról, hogy nézhet ki az alapítvány épülete.

Fitzpatrick számos izgalmas példával szolgált arról, mire képes a mesterséges intelligencia már napjainkban is. Ezek egyike egy, a pápáról elterjedt kép volt, amin az egyházvezető trendi fehér pufi dzsekit visel.

“Ezen a képen nem csak a dzseki, hanem a pápa arca sem igazi. Az egész képet az AI generálta. Pixelszinten, valószínűség alapján számolta ki a következő színt” – hívta fel rá a figyelmet az előadó, aki ezek után az Aqua – Barbie Girl című számát is megmutatta Johnny Cash “feldolgozásában”. Ezt szintén a mesterséges intelligencia hozta létre, és gyakorlatilag megkülönböztethetetlen a country-sztár eredeti dalaitól.

Ha azonban mindez nem lenne elég, Fitzpatrick egy lenyűgöző esettanulmányt is megemlített: egy japán egyetem kutatása során a négy résztvevőnek fotókat mutattak, majd megkérték őket, hogy csukott szemmel idézzék fel a látottakat. Eközben MRI-felvételeket készítettek az agyukról, majd a mesterséges intelligencia “megtippelte”, milyen képet képzelhettek maguk elé. Az így generált képek szinte megegyeztek az eredetivel – az AI tehát túlzás nélkül “olvasott” a kísérleti alanyok gondolataiban.

“Ebből is láthatjuk, hogy a dolgok nagyon gyorsan haladnak. A következő évtizedben várhatóan nagyobb technológiai innováció zajlik majd le, mint az azt megelőző száz évben együttvéve” – előlegezte meg Fitzpatrick, aki többek közt “A mesterséges intelligencia-osztályterem” című könyv szerzője.

Az amőbától a T-Rexig

Ezután kerekasztal-beszélgetés vette kezdetét, ahol a brit szakértő mellett Bíró Pál, a Google Magyarország ügyvezetője és Szertics Gergely, az AI Partners ügyvezetője vett részt Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet üzleti kapcsolatokért felelős igazgatójának moderációja mellett.

Bíró Pál felidézte a filozófus Harari gondolatait, mondván: ha az evolúcióhoz hasonlítjuk a mesterséges intelligencia fejlődését, még csak az amőbánál tartunk, tehát beláthatatlan, mi állhat még előttünk. Ezúttal azonban biztosan nem lesz többezer év, mire eljutunk a T-Rexhez. De hogyan fejlesztheti az AI a világ megértéséhez szükséges soft skilleket az oktatásban?

“Bár a ma a nagy nyelvi modellek számítanak az aktuális slágernek, és közel hozták az emberekhez ezt a technológiát, a prediktív AI már évek óta működik. Elég a Google navigációra vagy translate-re gondolni. Tök jó, hogy a chat GPT klassz válaszokat tudni, de ha leegyszerűsítjük, a gép mindössze megtanulta, hogyan rakjon szavakat egymás után” – vélekedett Bíró Pál.

Szertics Gergő szerint a nyelvi képességeket és a tervezést egyesítő AI megjelenése lesz az igazi áttörés, ami már az emberi világban is alkalmazható, magas szintű intelligenciát testesíthet meg. Az AI legjobb tulajdonsága a szakértő szerint ugyanakkor a tömeges testre szabhatóság, így mindenkinek azt tudjuk adni, amire valóban szüksége van. Ezt az oktatásban is lehetne kamatoztatni.

„De vajon mi lesz 2038-ban, ha akkor látogat el hozzánk Dan Fitzpatrick? Hogy néz ki majd akkoriban egy oktatási nap egy 13 éves gyerek számára?” – tette fel a kérdés Kozák Ákos.

“Valószínű, hogy 2038-ra már virtuális tantermekben, avatarok segítségével is zajlik majd az oktatás. Ez azonban nem jelenti azt, hogy addigra megszűnik a személyes kontaktus” – előlegezte meg Bíró Pál. Szertics Gergő szerint pedig a legelső lépés, hogy az új technológiát széles körben megtanulják érteni és kezelni, hiszen ennek hiányában nem lehetséges hatékony virtuális oktatás. Ezért az ehhez szükséges motivációt és tudásszomjat kell erősíteni a Z-generációs fiatalokban.

Ezzel Dan Fitzpatrick is egyetért, aki szerint elhamarkodottan ítélünk úgy, hogy a fiatalok már teljesen készen állnak az AI jelentette kihívásokra. “Talán tudják, mikor melyik gombot kell megnyomni, de a konstruktív gondolat, a kritikus elemzés képessége még nem mindig adott náluk” – fogalmazott.

A jövőt illető kérdésre azt válaszolta: bár a kristálygömbjét nem hozta magával, jó példa a sakk, ami népszerűbb, mint valaha, annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia már régen felülmúlja az emberi teljesítményt. Mégis az emberi játékot részesítjük előnyben, hiszen szükségünk van az emberi kapcsolatokra, így szerinte azok fogják meghatározni a jövő oktatását is.

Cikk Information

Website link
Háttérinformáció URL-je
A cikk forrása
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Digitális készségszint
Középszintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Kezdeményezés típusa
Helyi kezdeményezés

Szólj hozzá